בחירת מקום להפקת בר-מצווה  |  7 דקות קריאה

בר-מצווה בכותל | המדריך המקיף ביותר

ידע הוא כוח. בין אם אתם מתכננים להפיק את בר-המצווה של ילדכם לבד או להסתייע בבעל-מקצוע, עליכם להכיר את הנושא לעומק.

במאמר זה תוכלו לרכוש את כל הידע הדרוש להפקת יום בר-מצווה בכותל המערבי. על מנת להרחיב על כל אחד מהנושאים להלן, נווטו באמצעות הקישורים המופיעים בפסקאות השונות.

תוכן עניינים

למה לבחור לעשות בר-מצווה בכותל המערבי?

הכותל המערבי הוא האתר הפופולארי ביותר לחגיגת בר-מצווה. להלן הסיבות לכך:

  • הסטוריה וקדושה – הכותל המערבי הוא השריד האחרון של בית המקדש. יש לו חשיבות דתית, לאומית, והסטורית. מעמדו ומשמעותו מסמלים את המשכיות העם היהודי, והוא מוקד עליה לרגל של משפחות מהארץ ומחו״ל, יהודים ושאינם.
  • מיקום – מיקומה של ירושלים במרכז הארץ, וצירי התחבורה הראשיים המחברים אליה מאפשרים הגעה נוחה למרבית המשפחות.
  • תשתית – הכותל המערבי ערוך ומתורגל לקלוט מספר רב של משפחות בימי העליה לתורה. ניתן לתאם הגעה גם בטווח יחסית קצר, ושעת ההגעה גמישה יותר מאשר בבתי-כנסת.
  • אטרקציות וקולנריה – ירושלים עיר שוקקת חיים ומציעה מגוון חסר-תקדים של מסעדות, פינות חמד, סיורים, מוזיאונים, שווקים ועוד. הסיכוי למצוא בדיוק את מה שאתם מחפשים גבוה.
  • חן – ירושלים נחשבת לאחת הערים היפות בישראל. שילוב מרהיב של ארכיטקטורה בת אלפי שנים עם חדשנות וטיפוח, על רקע נופים תנ״כים.

מהלך יום בר-מצווה סטנדרטי

  • איסוף ותחילת הנסיעה – אוטובוס חדיש ומפואר אוסף את האורחים מנקודת איסוף לבחירתכם, ומתחילים בנסיעה לכיון ירושלים.
  • קבלת פנים וארוחת בוקר – באחת מפינות החמד בדרך לירושלים, נעצור לקבלת פני האורחים בארוחת בוקר מושקעת. זוהי הדרך הטובה ביותר להתחיל בחגיגות ולהזין את האורחים באנרגיה להמשך היום. נהוג לעצור ביער-בן שמן, בלטרון, בדרך בורמה, באחת החורשות בכניסה לירושלים, בכניסה לכותל, ואפילו בבית קפה.
  • תהלוכת נגנים בכניסה לכותל – בירידה משער האשפות, יקבלו את פנינו צוות מתופפים מצוידים בתופים אפריקאים ושופרות. יחד עם האורחים, נצעיד את חתן בר-המצווה תחת חופה אל עבר רחבת הכותל. בסיום הטקס נפריח בלונים.
  • טקס העליה לתורה – מדריך מטעם הקרן למורשת הכותל המערבי ילוה את חתן בר-המצווה בטקס הנחת תפילין מרגש ועליה לתורה. המדריך יעזור לחתן בר-המצווה להוציא ספר תורה מבית הכנסת של הכותל, בתהלוכה לכיון המשפחה והנשים שתחכנה נרגשות בעזרת הנשים.
  • פעילות לאחר הטקס – לאחר טקס העליה לתורה ישנה אפשרות לערוך סיורים לבחירתכם בקרבת מקום, או פעילויות העשרה נוספות ברוח בר-המצווה.
  • ארוחת צהריים – את האירוע חותמת ארוחת צהריים מותאמת לטעמכם ולתקציבכם. במסעדה מלבד לסעוד עם האורחים ניתן לשלב שירים וריקודים, טקס חינה, הקרנת מצגת, ברכות, ועוד. ניתן לסיים בחלוקת שי לאורחים כמזכרת מהאירוע.
  • נסיעה חזרה – חזרה באוטובוס למקום המפגש הראשוני, עייפים ומרוצים.

הגעה והתניידות במהלך בר-המצווה

כשאתם חוגגים בר-מצווה בכותל עולה שאלה כיצד לארגן את הנסיעה. האם האורחים יגיעו בכוחות עצמם או שתארגנו הסעה משותפת.

ההמלצה הגורפת היא לסגור הסעה משותפת על-מנת להקל על עצמכם ועל האורחים.

הגעה משותפת מול הגעה עצמאית

הגעה עצמאיתהגעה משותפת
עשויה להיות קשה ומתישה לאורחים מסוימים. מדובר בנסיעה לא פשוטה ועמוסה בפקקי תנועה בכניסה לעיר, ובימי העליה לתורה גם באיזור הכותל המערבי.ניתן ליהנות מהדרך ולצבור כוחות עד ההגעה לכותל.
אורחים עשוים להתקשות במציאת רכב מתאים להגעה לאירוע.כל האורחים יכולים להגיע בלי מאמץ חריג. חתן בר המצווה יכול להזמין חברים שאין להם איך להגיע לכותל
בכוחות עצמם. ניתן אף לעצור במספר נקודות אם יש בהן ריכוז רב של אורחים.
קשה עד בלתי אפשרי לתזמן את כל האורחים שבאים ברכבים פרטיים לשעה מסוימת.אין צורך לדאוג שהטקס יתחיל בזמן. הנהגים המנוסים עושים זאת מידי יום ויודעים מהן שעות הפקקים, איפה העומסים ומהן הדרכים החלופיות.
נדרש חיפוש חניה בקרבת הכותל - דבר מאוד בעייתי ולעיתים אף יקר. האורחים עשוים להחנות את רכבם רחוק מהכותל, וללכת מרחק רב ברגל, לעיתים במזג-אויר לא סימפטי ובעליות.האוטובוס מוריד את האורחים יחדיו בקרבת הכותל ואין צורך לדאוג לחניה.
האורחים נפגשים לראשונה במהלך האירוע.הנסיעה מאחדת ומגבשת את האורחים. ניתן לשמוע מוסיקה, לנוח, לשוחח, ולהתחיל את החגיגות כבר בנסיעה.
התניידות נוספת כרוכה בתיאומים נוספים ובחסרונות שהוזכרו לעיל.אין צורך לדאוג לדבר - האוטובוס מגיע לאסוף את כל האורחים יחדיו להמשך האירוע.
האורחים אינם יכולים לשתות אלכוהול במידה וממשיכים את האירוע במסעדה.האורחים חופשיים לעשות כרצונם ויצטרכו לדאוג לנסיעה רק אחרי החזרה מירושלים.

שיקולים בבחירת חברת הסעות

במידה והחלטתם לארגן הסעה משותפת לבר המצווה, ישנם מספר אלמנטים שחשוב לקחת בחשבון בבחירת חברת הסעות:

  1. חברה אמינה אשר תעמוד בזמנים שקבעתם
  2. אוטובוס העומד בתקנים
  3. ביטוח לנוסעים
  4. אוטובוס חדיש שלא יתקע בדרכים
  5. התחייבות לרכב חליפי במינימום זמן
  6. מיזוג-אויר
  7. נקיון
  8. נוחות המושבים
  9. חיבור למוסיקה

קבלת פנים וארוחת בוקר

לא סתם אומרים שהצבא צועד על קיבתו. על-מנת שהאורחים יגיעו שמחים ואנרגטיים אל בר-המצווה, רצוי לעצור לארוחת בוקר בדרך אל הכותל.

נהוג לפרוש ארוחת בוקר קלילה בסגנון בופה, שכוללת מאכלים חלביים שונים בהתאם לטעמכם ותקציבכם, ירקות וסלטים, שתיה קלה וחמה, ומתוקים.

מרבית המשפחות בוחרות לעצור בשטח פתוח, באחת מפינות החמד הסובבות את ירושלים, בניהן יער בן-שמן, לטרון, דרך בורמה, פארק איילון-קנדה, טיילת ארמון הנציב ועוד. בחורף ניתן לעצור באחד מבתי-הקפה בדרך לירושלים, או באחד ממתחמי הכותל המערבי המקורים כמו גג ״בית שטראוס״ שנמצא משמאל לרחבת הכותל או בניין ״בית הליבה״.

חשוב לקחת בחשבון את מזג-האוויר, עומס מטיילים, שירותים, נגישות, וצל.

תהלוכת מתופפים בין חומות העיר העתיקה

גולת הכותרת בחגיגת בר המצווה היא תהלוכת מתופפים המלוה את חתן המצווה כאשר הוא צועד תחת חופה.

לתהלוכה מתלווים נגני שופרות שתופסים את תשומת לב האורחים, ומנגד תופים אפריקאים שגורמים לכל האורחים לשיר ולרקוד. פעמים רבות מצטרפים לבני המשפחה חיילים שבאים להתפלל בכותל, תיירים ועוברי אורח, שנהנים מניגונים שמחים וקצביים ולוקחים חלק פעיל בשמחה.

התוספת של תהלוכת מתופפים מרימה את השמחה לגבהים, ומרימה לחתן בר המצווה שכולם רוקדים סביבו ולכבודו, מפיגה את הלחץ הצפוי לו מהטקס העליה לתורה, וגורמת לו להשתחרר וליהנות.

בבר-מצווה בכותל התהלוכה מתבצעת משער האשפות לכיון שער הכניסה לרחבת הכותל, בין חומותיה של העיר העתיקה, אשר אופפת את האורחים באוירת קדושה, מקרבת לבבותיהם ומרוממת את נפשם.

חשוב לציין שתהלוכת הנגנים היא דינאמית וניתן לשנות הרכבם בהתאם לאופי המשפחה והאורחים. משפחות קטנות המעוניינות באינטימיות לעיתים אף מסתפקות בנגן אחד.

בסיום התהלוכה, רגע לפני הכניסה לרחבת הכותל, ניתן להפריח בלונים ולבקש משאלות בחסות המקום הקדוש.

מידע נוסף על מתופפים לבר-מצווה

תהלוכת נגנים מלוים חתן בר-מצוה לכיון הכותל המערבי

טקס הפרחת בלונים ברחבת הכותל

טקס הפרחת בלונים בבר-מצווה הוא חגיגה בפני עצמו בתוך חגיגת בר המצווה.

בלונים מקנים תחושה של שמחה ומסיבה, והפרחתם לשמיים מלווה בשירה וריקודים, תקיעת שופר ובקשת משאלות וברכות. זוהי חויה יוצאת דופן כשברקע הכותל המערבי הקדוש.

את הבלונים נהוג להפריח לשמיים לפני העליה לתורה, כשכל הנוכחים מחכים בקוצר רוח לטקס המרגש.

לחילופין ניתן גם להפריח את הבלונים אחרי טקס העליה לתורה, לאחר שחתן בר המצווה הוריד את המתח ומרגיש יותר נינוח.

סיורים מודרכים

מתופפים ושופרות באירוע תופסים תשומת לב רבה, אך אם אתם מרגישים שזה לא מספיק ומעוניינים להוסיף אלמנט נוסף שיעשיר את חגיגת בר המצווה של ילדכם, ניתן להוסיף סיור חוויתי.

ניתן לבחור ממגוון של סיורים אפשריים, המשתנים באופיים, באורכם, ובהתאמתם למזג-האויר.

סיורים בירושלים

ירושלים מלאה במקומות הסטוריים ומקומות מיוחדים, פינות נסתרות ופינות חמד. מאחורי כל מבנה וכל מקום בעיר ישנם סודות וסיפורים מסקרנים.

ניתן לקיים סיור מודרך בעיר העתיקה, שוק מחנה יהודה, מרכז העיר, עין כרם, משכנות שאננים, ועוד.

בסיורים נבקר אף במקומות הנסתרים מהמבקר הממוצע, אותם נכיר דרך סיפורים, טעמים, מוסיקה ואפילו על ידי משחק.

סיורים בכותל המערבי

הקרן למורשת הכותל המערבי מציעה סיורים וסדנאות שונים ומגוונים באיזור הכותל המערבי.

הסיורים הפופולאריים ביותר הינם סיורים רגליים לאורכן ולעומקן של מנהרות הכותל. סיורים אלו מלווים בהסברים, סיפורים, וצפיה בממצאים ארכיאולוגיים מתקופות בתי המקדש.

בנוסף לסיורים הרגליים, ישנם סיורים וירטואליים מושקעים במיוחד, עליהם עמלו במשך שנים רבות מיטב המוחות. בסיורים אלו תוכלו לחוות את ההסטוריה של הקהילה העדתית שלכם, מתקופת חורבן בית שני, לאורך כל שנות הגלות, וכן לחוות במציאות מדומה את בית המקדש השני.

כמו כן, מוצעת גם סדנה בהדרכת סופר סת״ם, במהלכה תחשפו לעבודתם המרתקת של העומלים על כתבי הקודש, וחתן בר המצווה יתנסה אף הוא בכתיבה עם קולמוס וקלף.

מידע נוסף על סיורים בכותל המערבי

תמונה מסיור במנהרות הכותל באירוע בר-מצוה

סיור בהדרכת חתן בר המצווה

אם ילדכם ניחן ביכולות הבעה וכריזמה טבעית, ניתן אף לקיים סיור אותו הוא ידריך. סיור בהדרכת חתן בר המצווה ממחיש את בגרותו ומרגש את האורחים המופתעים המצפים למדריך מנוסה.

כמובן שהדרכה זו מצריכה הכנה מקדימה עם חונך, במהלכה ילמד חתן בר המצווה את החומר לסיור ואופן ההדרכה.

ארוחת צהריים במסעדות מומלצות

מאחר ומדובר בבר-מצווה הנפרשת על יום מלא, נהוג לעצור לארוחת צהריים עם כל המשפחה.

בנוסף לארוחת צהריים איכותית, ההתכנסות במסעדה מאפשרת לשאת דברים, להציג מצגת, להגיש אלכוהול, לקיים מסיבת ריקודים ועוד.

בבחירת מסעדה יש לקחת בחשבון מספר אלמנטים:

  • סגנון ועיצוב
  • גודל ומבנה
  • רמת כשרות
  • סוג האוכל
  • אופן ההגשה
  • מרחק מהכותל המערבי
  • נגישות
  • שעות פעילות
  • אפשרות לפעילויות שונות

 

מומלץ לתאם מועד לטעימות על-מנת לוודא שהאוכל לשביעות רצונכם, וכל הפרמטרים הדרושים לכם מתקיימים.

חלוקת מזכרות לאורחים

חלוקת מזכרות לאורחי בר-המצווה היא דרך מעולה להשאיר אותם עם טעם מתוק מהאירוע. ניתן לבחור ממגוון מתנות מקוריות ושימושיות, בהתאם לטעמכם, לתקציבכם ולאופי אורחיכם.

על חלק מהמתנות נהוג להדפיס משפט מרגש כהוקרת תודה, עם שם חתן בר-המצווה ותאריך העליה לתורה.

להלן מספר דוגמאות למזכרות:

  • כיפות
  • מטפחות
  • אריזות ממתקים
  • פמוטי עץ טבעי
  • מטריות
  • מניפות
  • ספרי תהילים
  • קקטוסים וסוקולנטים
 
כיפות ומטפחות עם שם חתן בר-המצוה ותאריך העליה לתורה

בר-מצווה בכותל המערבי בחורף

הפקת בר-מצווה בכותל המערבי בחורף היא משימה לא פשוטה, שכן ירושלים היא עיר קרה ואורחיכם עשוים לחשוש מהקור והגשמים שפוקדים את העיר. אולם למען מטרה נעלה כמו חגיגת בר-מצווה, נמצא פתרון לכל בעיה.

היות ומדובר בכותל המערבי ולא בבית-כנסת מוזמן מראש, אין לחץ להגיע בזמן מסוים, ולפיכך ניתן להמתין להפוגה בין גשמים ולצאת לכיון הכותל בזמן רגוע.

את טקס העליה לתורה בימים גשומים מקיימים בקשת וילסון – בית הכנסת של הכותל, שכן לא ניתן להוציא ספרי תורה מחשש שירטבו. לרווחת הנשים ישנה רחבה מוגנת בזכוכית מעל איזור התפילה של בית-הכנסת, ממנה הן יכולות לראות את הטקס בנוחות.

צילום יום בר-המצווה

תמונה שווה אלף מילים. על-מנת לקבל מזכרת מרשימה מאירוע בר-המצווה אין זה מספיק לצלם עם הטלפונים הניידים או על-ידי בן משפחה חובב צילום.

צלם מקצועי שיקדיש את מלוא הזמן לתפיסת רגעים בלתי נשכחים, יבטיח שתצאו עם אלבום תמונות עליו תוכלו להתענג. על-מנת לצלם תמונות טובות הצלם נדרש לשליטה מלאה בכל תכונות הצילום, במשחקי תאורה, בזויות צילום, פוקוס, וצבעים בפריים.

כמו כן, עבודת הצילום אינה נגמרת באירוע, אלא ממשיכה לאחר מכן לעריכה מקצועית שתלטש את התמונות והוידאו.

את אלבום התמונות מקבלים באופן דיגיטלי, ובנוסף ניתן לפתח תמונות נבחרות על גבי קנבס, מגנטים, קוביות עץ, ועוד.

תפקידו של מפיק בר-מצווה

הפקת בר-המצווה של ילדכם באופן עצמאי היא ללא ספק ברת-ביצוע. בעידן האינטרנט, כל הידע הדרוש לשם כך נגיש לכם במדיה החברתית ובאתרים השונים. החברים עשו אירועים דומים ואתם יכולים להתחקות אחרי האירוע שלם. בקיצור – הדבר בהחלט אפשרי.

אולם, כפי שבטח כבר הבנתם, דרושות לשם כך שעות רבות של מחקר קפדני, טלפונים לספקי שירותים שונים והשוואה בניהם, עמידה בלוחות זמנים, בתקציב ועוד. מעבר לזמן והאנרגיה הרבים הדרושים לשם כך, הנאתכם מהאירוע החד-פעמי הזה עשויה להיפגע.

תפקידו של מפיק בר-מצווה מקצועי הוא לגלות ביחד איתכם את שאיפותייכם מהיום המרגש, ולתכנן עבורכם אירוע שמותאם לאופי המשפחה והנער, לתקציבכם ולמזג האויר הצפוי. כמו כן, מפיק בר-המצווה ינהל עבורכם את האירוע בשטח, יתאם עם כל הגורמים הרלוונטיים, וידאג לחלופות לכל תרחיש אפשרי.

נוסף על כל אלו, למפיקים בעלי נסיון רב יש קשרים ארוכי טווח עם ספקים שונים, שמעבר לאמינות יציעו לכם מחירים אטרקטיביים יותר שיתקזזו עם עלויות ההפקה.

מידע נוסף על תפקידו של מפיק בר-מצווה

עדיין מתלבטים? צרו איתי קשר לקבלת ייעוץ מקיף ללא עלות!